Articole

Caii verzi ai Ancai Gheorghiu

     intre 22 aprilie si 19 mai 2013, Mediateca Bibliotecii Metropolitane gazduieste (in Sala „George Enescu”) expozitia Cai verzi, semnata de Anca Gheorghiu. Tema aleasa de artista, titlul si morfologia se afla deopotriva in conjunctie si intr-o relatie coordonatoare, in contextul complementaritatii. Daca peisajul pastoral este laitmotivul, fiintele fabuloase reprezinta ,cu siguranta, calea.

     Corpusul de lucrari, gindite si realizate pe parcursul a aproape un deceniu, are la baza colajul, pictura, desenul si interventia, toate acestea incadrabile in ceea ce s-ar putea numi generic tehnica mixta. Povestea incepe insa exact de aici. Caii verzi presupun artificialul, in sensul ca ordinea naturala este trecuta prin filtrul unor idei si alegeri ale celui care o concepe, Pater Creator, (mare) architect, colorist sau, de ce nu, artist. Caii verzi ai Ancai Gheorghiu pleaca de la modele reale pentru a-si gasi rezolvarile plastice intr-o lume ce apartine ideilor si naturii onirice. Structura peisajelor campestre, a fantasticelor cabaline care umplu vazduhul de o boare a nostalgiei basmelor este oferita de artista pentru a fi supusa unor duble geometrizari: cea obiectiva, determinata de planurile in sine, si cea subiectiva, a taieturilor fizice si colajului propus.

          Una dintre intrebarile pe care si le-ar putea pune o persoana ancorata exclusiv in concret ar fi legata de relatia dintre titlul expozitiei si imaginile surprinse in lucrari. in ce masura calea de urmat alterneaza intre spatiile luminii campestre si vazduhul armasarilor, boare lirica a unei evocari de-abia soptite, dar plina de armonii cromatice si ritmice…Figurativul este inspirat in mod direct din „realitatile“ imaginilor din vis, din filmul interior al artistei evocand amintiri, in timp ce abstractul opereaza cu valori cromatice care trimit spre regnul vegetal. Geometria euclidiana, privita ca posibil plan arhitectural, se constituie in termenul mediu dintre cele doua laturi.

            Pictura Ancai Gheorghiu este un cantec, un poem, o impresie, o stare de reverie. Artista exploreaza cu incantare spatii solare a caror polifonie invaluie sufletul privitorului cu metafora sa fluida. Expozitia ne propune o viziune compozita a unei naratiuni cromatice calde, pline de umanitate, o lume care ne atrage, ne seduce si ne transfigureaza, aici, in Sala „George Enescu”, conducandu-ne, prin imageria Ancai Gheorghiu, in zbor inseninat spre lumea de dincolo de negura…

Irina AIRINEI

 

 
Ultimele noutati
Romania si razboaiele de imagine de Dorin Suciu (5)
10.08.2019
Asertiunile colportate de diversi agenti de influenta pot fi grupate pe categorii si fac parte dintr-un razboi de imagine impotriva Romaniei care trebuia despuiata de ultima bruma de simpatie pe care i-o conferise sangeroasa revolutie din decembrie 1989. Ele urmaresc acreditarea catorva idei:romanii sunt un popor violent si intolerant care comite pogromuri asupra maghiarilor. Stabilirea unei paralele intre epurarea etnica din Bosnia si situatia maghiarimii din Transilvania;„genocidul psihic si cultural” la care este supusa minoritatea maghiara din Transilvania; in Romania are loc o restauratie a dictaturii comuniste; renasterea in Romania a fascismului (sic!) prin organizatia Vatra romaneasca; incercarea de acreditare publica a opiniei ca in Romania exista un „traditional antisemitism romanesc” si transmiterea (prin transfer emotional) a tezei ca „maghiarimea persecutata” din Romania s-ar afla in aceeasi situatie dramatica precum evreimea europeana intre cele doua razboaie mondiale; promovarea in forurile internationale a intoxicarii (lansata in 1991 de Geza Entz, directorul Oficiului pentru Maghiari de peste Granite a guvernului ungar) privind asa-zisa „bomba etnica cu explozie intarziata” a carei dezamorsare poate fi realizata doar prin impartirea Transilvaniei in cantoane, dupa modelul elvetian, sau dupa modelul belgian, prin acordarea de autonomie teritoriala pe criterii etnice ca in Flandra si Valonia; Transilvania, multinationala si multiculturala, poate fi considerata imaginea extrem orientala a democratiei occidentale; Romania este un stat-paria, fara traditie democratica, de cultura ortodoxa, deci in afara ariei culturale a Europei si care refuza „drepturile umane, individuale si colective ale nationalitatii maghiare”.
Citeste mai mult
Vezi toate articolele
Fii prieten pe Facebook