Articole

Vernisaj la Biblioteca Metropolitana Bucuresti Athanorul cromatic al Ancai Gheorghiu

Vernisaj la Biblioteca Metropolitana Bucuresti

 

Athanorul cromatic al Ancai Gheorghiu

 

Irina Airinei

 

Pictura Ancai Gheorghiu este un proces alchimic, are nevoie de o sare si in acest caz, sarea este culoarea dominanta. Este o arta a sti sa te folosesti de o otrava pentru a lupta contra efectelor devastatoare ale otravii insasi. Vezi parabola cupei amare.

Un obiectiv al demersului sau vizual este de a lamuri in ce masura initierea este expresia unei necesitati si de a intelege care sunt nevoile privitorului ce trebuie satisfacute. in cazul in care privitorul are nevoie de siguranta, el se va astepta ca pictura sa ii ofere un climat corespunzator, un spatiu potrivit si un sistem in care sa se insereze social, pentru a avea sentimentul existentei. Vezi peisajele si portretele realiste. Daca predomina nevoile de recunoastere sau de apartenenta, privitorul se inscrie intr-o problematica a « persoanei » care necesita o structura ce indeplineste o functie terapeutica sau reconciliatoare.Mainile unei femei de la tara, maini care isi cauta odihna. Ochii tarancii care invaluie campia cu un aer de impacare. in fine, daca se fac simtite nevoile de implinire, de realizare, ne aflam cu adevarat pe calea unui demers initiatic. Arborele vietii cu cei 33 de ochi, trei piramide, caroiajul alb-negru, licornul, calul verde de albastru...

Altfel spus, daca acolo, in opera de arta, pictorita in ipostaza persoanei, acest lucru ne arata ca  ea face apel la o functie exoterica, terapeutica, de reconciliere. Daca insa Anca Gheorghiu a incepe sa-si dezlipeasca masca, sa dea inapoi, sa se situeze pe pozitia de martor, ne aflam in fata unui apel la o functie mezoterica si va trebui sa ii propunem un alt tip de lucrare. in fine, in cazul in care artista ramane fara chip, ne gasim in fata unui demers ezoteric, a unei necesitati de trezire spirituala, careia nu-i vom raspunde in termeni legati de structura, ci de cale.

Astfel, privitorul devinesubiectul potential al unui  proces initiatic. El nu se afla la la periferia preocuparilor artistei ci in centrul unui proiect ce vizeaza exprimarea tumultului, a dorintei, a Fiintei in sine.

Cum am aratat mai sus, adevarata prima initiere, pictura realista, figurativa, este si  prima initiere ritualica prin care privitorul, un profan, patrunde in spatiul si timpul creatiei.

Arta Ancai Gheorghiu are doua functii : una restauratoare si alta de trezire spirituala. Functia restauratoare se manifesta prin respectarea regulilor compozitiei, proportiilor, complementaritatii cromatice. Functia de trezire spirituala este realizata prin simboluri, asigurata de procesul initiatic si garantata de cadrul acestuia.

Functia restauratoare implica receptarea unui ansamblu de norme, de cutume care dau sens imaginii, privitorul trebuie sa fie capabil de o alianta cu artista. Numai aceasta alianta il va determina sa-si dezvolte o co-creativitate alaturi de pictorita. O persoana incapabila de a face aliante nu poate intra intr-o structura initiatica bazata, fie si partial, pe o comuniune a lucrului initiatic.

Functia de trezire spirituala va cere competente inverse. Privitorul trebuie sa poata sa se distanteze de norma, pentru a deveni autonom, capabil de o auto-pregatire, si chiar o auto-consolare in clipele grele. Distantarea de real permite  considerarea acestuia ca pe un mijloc printre multe altele, si nu ca pe un adevar. Distantarea de real stimuleaza inclinarea spre creatie, spre fictiune, spre singuratate, fara de care nu este posibil nici un pas inainte pe calea initiatica.

Pictura Ancai este un proiect initiatic, unul spiritualist, un proiect terapeutic si unul social. Functia de comunicare se inscrie in dimensiunea legaturii. Ea este un pretext pentru religiozitate, pentru teserea unor legaturi, vizibile si invizibile, intre toti cei ce iau parte la  aventura initiatica. Functia de comunicare este un vehicul pentru functia religioasa, fara a favoriza insa, din acest motiv, religiozitatea.

Timpul creatiei sale este unul sacru si locul picturii sale un spatiu al misterelor, intrucat subiectul creatiei sale fiind deopotriva Templul si Calea.

Pictura sa pare a avea acelasi scop final: trezirea spirituala. Sunt patru tipuri de implicare in lucrarea sa artistica: implicarea specifica, expresia personala, cautarea performantei, comunicarea.

Pentru pastrarea unui echilibru, ar fi bine ca implicarea sa fie specifica, respectand cu scrupulozitate forma, pana ce apar primele efecte la nivelul constiintei si se instaureaza starea dorita, de exemplu o constiinta sporita. Exercitiul ascuns dupa exercitiul formal poate fi atunci identificat cu precizie, in insusi principiul sau, de catre privitor. O comunicare explicita a trairilor artistei se poate dovedi, ulterior, utila si necesara.

Putem vorbi de o arta initiatica si de o pregatire pentru realizarea unor performante initiatice, dupa cum exista performante artistice.

Comunicarea castiga loc treptat. A numi ceea ce este fixat prin experienta este eficient. A numi ceea ce nu a fost experimentat intareste plasa iluziilor. in raporturile sale cu limbajul, privitorul trebuie sa tina seama de dimensiunea eliptica si metaforica a acestuia. Limbajul crepuscular sau orice nominalizare fixeaza procesul. Cuvantul « dragoste » fixeaza procesul de «a iubi ». O nominalizare nu este eficienta decat daca experienta pe care o va desemna este puternica si poate fi reactivata dupa bunul plac. Procesul initiatic se pune in aplicare inainte de a fi exprimat prin cuvinte.

Sa recapitulam : Prima faza este una de reconciliere, de apropiere de axa sinelui, care este si axa lumii, de intelegere a faptului ca realitatea si visul au aceeasi natura si, prin urmare, ca Adevarul este altul. A doua faza este una de dezidentificare  cu « persoana » si cu lumea. A treia faza este o scufundare in Real. Maestrul Eckhart, este, din nou, foarte clar : « Cand sufletul s-a rotunjit si a gasit cercul fara sfarsit, atunci el se arunca in mijlocul acestuia. ». Am mai aratat si faptul ca, in cadrul proiectului individual, sunt necesare trei tipuri de aliante : una cu un referent, o alta cu initiatorul si cea de-a treia cu sinele.

Altfel spus, intr-un fel, in prima faza, ducem pana la capat constructia eului, ridicand-o pana la ultimele fortificatii. in cea de a doua, lasam eul sa se dizolve in tacere si in vid. in cea de a treia, domneste Fiinta.

 

Ultimele noutati
Centenarul Marii Uniri si rolul minoritatilor nationale la dezvoltarea societatii romanesti
05.11.2018
Asociatia interetnica „ANIMA FORI” organizeaza, in data de 13.11.2018, la ora 13, in sala „N. Balcescu” a Palatului Parlamentului, conferinta „Centenarul Marii Uniri si rolul minoritatilor nationale la dezvoltarea societatii romanesti”. Evenimentul, organizat cu sprijinul Comisiei pentru cultura, arte, mijloace de informare in masa, se bucura de participarea Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor si vizeaza promovarea culturii si valorilor identitare prin care acestea au contribuit la dezvoltarea statului roman modern.
Citeste mai mult
Vezi toate articolele
Fii prieten pe Facebook