Revista

Andreea Nanu la primul Matineu de duminica al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania in 2016

Andreea Nanu la primul Matineu de duminica al Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania in 2016

Dr. Irina Airinei

Seria Matineelor de duminica, organizate de Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania, a debutat duminica, 7 februarie 2016 cu prezentarea primelor trei romane din „Tetralogia AnoTimpurilor" Andreei Nanu, in cadrul unei editii speciale dedicate memoriei victimelor Holocaustului. „Evenimentul nostru de astazi debuteaza cu personajul foarte drag mie, Andreea Nanu, aceasta tanara, extrem de harnica autoare de romane, care in numai doi ani a ajuns la al treilea roman din tetralogia ei”, a spus in deschiderea evenimentului dr. Aurel Vainer, presedintele FCER. Andreea Nanu a afirmat ca volumul ei este, de fapt, „povestea unei comunitati, a unui neam care si-a gasit drumul in istorie chiar daca a fost atat de greu incercat”. „Presedintele Aurel Vainer, m-a invitat, in urma cu cativa ani, sa scriu un text despre Holocaust si atunci am avut sansa de a spune cum am inteles si cum am simtit eu aceste lucruri. M-am gandit ce as putea spune oamenilor mai personal, mai convingator, pentru ca intotdeauna experientele personale sunt cele care te conving, mi-am amintit de o poveste din copilaria bunicii mele, despre o evreica — Estera — care a pierit in timpul pogromului. Pe mine m-a impresionat foarte mult si de atunci identitatea Esterei, pe care eu nu am cunoscut-o niciodata, m-a urmarit in tot scrisul meu, in toate romanele mele", a declarat autoarea. Insula Melc, cel de-al treilea volum din tetralogia inspirata de poetica anotimpurilor, scrisa in aceeasi cheie epica a primelor volume, Ziua cea mai alba (Iarna) si Numele ei era Uitare (Primavara), impleteste trei povesti carora le corespund locuri si imagini-simbol: Trupul (iunie, in Ierusalim), Cochilia (iulie, la Roma) si Marea (august, la Atena). Dupa incursiunea in poetica interioarelor (Ziua cea mai alba), in poetica apei si a aerului (Numele ei era Uitare), Insula-melc exploreaza, in cheie bachelardiana, poetica pamantului si a focului. „Nu voi putea afla niciodata ce s-a intamplat cu Ester. in fata marilor tragedii nu exista, de multe ori, vreun raspuns. Exista raspunsul pe care-l poate da istoricul care cerceteaza documente, exista raspunsul celui care apreciaza lucrurile din perspectiva omului de stat, sau a celui care da legi pentru a impiedica, pe viitor, comiterea acelorasi crime. Dar, poate ca adevaratul raspuns consta, asa cum spunea Elie Wiesel, in ideea de responsabilitate; in partea de responsabilitate care ne revine fiecaruia; o responsabilitate nascuta din nevoia de libertate, din iubirea pentru adevar.” (Andreea Nanu). Prezenta la eveniment, scriitoarea Ana Blandiana a spus despre Andreea Nanu ca este „cel mai misterios dintre scriitorii pe care ii cunosc, dintre scriitorii din Romania de la aceasta ora", precizand in acelasi timp ca „avem in fata un scriitor de prima marime". Criticul literar Dan C. Mihailescu a comparat-o pe Andreea Nanu cu o dirijoare „care si-a impartit volumele tetralogiei in camere separate — in primul volum sunt instrumentele cu corzi, in cel de-al doilea sunt suflatorii, iar in volumul al treilea sunt instrumentele de percutie. Presupun ca la volumul patru, o sa apara si ea, in postura de pianist". in finalul evenimentului Andreea Nanu, acompaniata de baritonul Silviu Alexandru Mihaila, a oferit auditoriului un pretios omagiu sonor, citand apoi si cateva fragmente din cel mai nou volum din "Tetralogia AnoTimpurilor". La eveniment au mai fost prezenti Maia Morgenstern, Teodora Stanciu, criticii Dan C. Mihailescu,Daniel Cristea-Enache si Christian Craciun.

Ultimele articole
Romania si razboaiele de imagine de Dorin Suciu (5)
10.08.2019
Asertiunile colportate de diversi agenti de influenta pot fi grupate pe categorii si fac parte dintr-un razboi de imagine impotriva Romaniei care trebuia despuiata de ultima bruma de simpatie pe care i-o conferise sangeroasa revolutie din decembrie 1989. Ele urmaresc acreditarea catorva idei:romanii sunt un popor violent si intolerant care comite pogromuri asupra maghiarilor. Stabilirea unei paralele intre epurarea etnica din Bosnia si situatia maghiarimii din Transilvania;„genocidul psihic si cultural” la care este supusa minoritatea maghiara din Transilvania; in Romania are loc o restauratie a dictaturii comuniste; renasterea in Romania a fascismului (sic!) prin organizatia Vatra romaneasca; incercarea de acreditare publica a opiniei ca in Romania exista un „traditional antisemitism romanesc” si transmiterea (prin transfer emotional) a tezei ca „maghiarimea persecutata” din Romania s-ar afla in aceeasi situatie dramatica precum evreimea europeana intre cele doua razboaie mondiale; promovarea in forurile internationale a intoxicarii (lansata in 1991 de Geza Entz, directorul Oficiului pentru Maghiari de peste Granite a guvernului ungar) privind asa-zisa „bomba etnica cu explozie intarziata” a carei dezamorsare poate fi realizata doar prin impartirea Transilvaniei in cantoane, dupa modelul elvetian, sau dupa modelul belgian, prin acordarea de autonomie teritoriala pe criterii etnice ca in Flandra si Valonia; Transilvania, multinationala si multiculturala, poate fi considerata imaginea extrem orientala a democratiei occidentale; Romania este un stat-paria, fara traditie democratica, de cultura ortodoxa, deci in afara ariei culturale a Europei si care refuza „drepturile umane, individuale si colective ale nationalitatii maghiare”.
Citeste mai mult
Vezi toate articolele
Fii prieten pe Facebook