Revista

Filderman, Memorii si Jurnale (1900-1940)

Lansarea volumului lui Wilhelm Filderman „Memorii si Jurnale (1900-1940)” reprezinta un act deosebit de cultura civica despre care prof.dr. Alexandru Florian, directorul INSHR, spunea : „Aceasta carte este un eveniment cultural de prin rang pentru ca Filderman are marele merit ca, prin memoriile sale, prin paginile de jurnal pe care ni le-a lasat si pe care astazi, Editura Hasefer in parteneriat cu Institutul National pentru Studierea Holocaustului „Elie Wiesel” vi le ofera, reuseste sa redea mentalitatile culturale si politice ale clasei politice din Romania, prejudecatile antisemite de care elita politica din Romania, cu rare exceptii, a fost bantuita in toti acei ani. Din punctul de vedere al mesajului pe care Filderman il transmite astazi societatii romanesti, cei care vor avea interesul sa parcurga paginile acestea, isi vor da seama de faptul ca antisemitismul nu era o exceptie, nu era o stare de spirit marginala ci era un fel de a percepe lumea pentru elita culturala si politica din Romania. Dupa Constitutia din 1923, Filderman a dus nenumarate tratative pentru ca evreii sa devina cetateni ai Romaniei. Desi exista o legislatie in acest sens, ea nu se aplica. Desi existau principii constitutionale, ele nu functionau. Si este, iata, peste decenii, socant sa citesti cum liderii PNL, cei care se considerau promotorii modernizarii Romaniei, se opuneau, prin diferite mijloace, incetatenirii evreilor. Filderman a fost un luptator neobosit pentru drepturile populatiei evreiesti din Romania.”

Prof. dr. Liviu Rotman : „ As dori sa omagiez memoria editorului cartii, mult regretatul Jean Ancel, cel mai bun cercetator al Holocaustului din Romania. Lucrand la primul volum si la al doilea, Jean Ancel se imbolnaveste. A lucrat pana in ultima clipa, stafeta fiind preluata de un alt mare intelectual, Leon Volovici. Filderman incearca sa exploreze cateva planuri : un plan al vietii interne evreiesti, putini stiu ca in perioada interbelica, in ciuda unei situatii foarte grele, a fost in lumea evreiasca o emulatie culturala deosebita : infiintarea, in 1919, a unei universitati populare ai carei cursanti erau evrei si 37% neevrei. As aminti aici de Radulescu-Motru care tine cursuri la universitatea populara. Tot atunci s-a infiintat un Institut de orientare profesionala. Al doilea aspect al istoriei Romaniei este problema antisemitismului in Romania interbelica. Impactul acestui document va fi foarte mare. Consider ca aceasta aparitie este un lucru foarte bun si va da de gandit societatii romanesti.”

Dr.Aurel Vainer, presedintele FCER : „ Dedicat etniei sale si Romaniei, Filderman s-a angajat intr-o batalie extrem de importanta economic la vremea aceea, era dupa anii de criza ’29-’33 lansand ideea ca in Romania e deflatie si, fara a avea o pregatire economica fundamentala ; el sustine teze economice extrem de importante, in dialog cu Vintila Bratianu, promotor al economiei capitaliste romanesti care a ajuns sa sustina, in mare parte, punctele de vedere ale lui Filderman. Filderman spunea mereu „Sunt evreu roman, roman evreu” si „Etnic, stiu ca ma trag din Sinai”. Iata, el afirma clar, ca o premonitie, drepturile evreilor de a se gandi la tara lor sfanta, ancestrala, Israelul de astazi. El o face, dar nu adopta calea sionista. El este cel care promoveaza asimilismul total, sau cum as spune eu, o integrare cat mai completa in ceea ce inseamna drepturile si obligatiile unui cetatean roman. Filderman caracterizeaza amplu societatea politica romaneasca din vremea aceea, o societate cu curente de idei foarte variate si intr-o continua lupta. Atunci apar cuzismul, legionarismul, dar viata politica romaneasca a fost dominata de cele doua mari partide, National Taranesc si National Liberal despre care nu se poate spune ca au fost partide antisemite. Au fost partide care au militat pentru democratia in Romania, ce s-a intamplat pe dedesubt e alta problema.  Filderman revine in Romania pentru a fi alaturi de evreii din tara si traieste toata aventura istorica a Holocaustului. Nu era o populatie evreiasca omogena. Evreii veniti din Transilvania, Bucovina, Dobrogea aveau mentalitati putin diferite. Si cu atat mai mare este meritul lui Filderman ca reuseste sa ii unifice in ceea ce avea sa devina Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania. Este clar ca avem de a face cu un om de exceptie. Cu un om deosebit de talentat, omul societatii, omul cetatii, deosebit de Spune el : „Am promovat Joint-ul in Romania, dar trebuie ca marele ajutor economic din partea Americii trebuie sa fie un ajutor economic de dezvoltare.” Ceea ce putem spune si astazi. El isi asuma acest rol de promovare a intereselor Romaniei pentru atragerea de capital american si se adreseaza cercurilor evreiesti. Este remarcabil rolul lui Filderman in promovarea intereselor economice ale Romaniei. A facut-o ca presedinte al Federatiei si in calitate de cetatean roman. Felicit aceasta colaborare dintre Institutul Wiesel si Hasefer, deoarece fara sprijinul domnului profesor Florian nu am fi putut avea aceasta carte si asteptam cu mare nerabdare volumul urmator.”

Ultimele articole
Romania si razboaiele de imagine de Dorin Suciu (5)
10.08.2019
Asertiunile colportate de diversi agenti de influenta pot fi grupate pe categorii si fac parte dintr-un razboi de imagine impotriva Romaniei care trebuia despuiata de ultima bruma de simpatie pe care i-o conferise sangeroasa revolutie din decembrie 1989. Ele urmaresc acreditarea catorva idei:romanii sunt un popor violent si intolerant care comite pogromuri asupra maghiarilor. Stabilirea unei paralele intre epurarea etnica din Bosnia si situatia maghiarimii din Transilvania;„genocidul psihic si cultural” la care este supusa minoritatea maghiara din Transilvania; in Romania are loc o restauratie a dictaturii comuniste; renasterea in Romania a fascismului (sic!) prin organizatia Vatra romaneasca; incercarea de acreditare publica a opiniei ca in Romania exista un „traditional antisemitism romanesc” si transmiterea (prin transfer emotional) a tezei ca „maghiarimea persecutata” din Romania s-ar afla in aceeasi situatie dramatica precum evreimea europeana intre cele doua razboaie mondiale; promovarea in forurile internationale a intoxicarii (lansata in 1991 de Geza Entz, directorul Oficiului pentru Maghiari de peste Granite a guvernului ungar) privind asa-zisa „bomba etnica cu explozie intarziata” a carei dezamorsare poate fi realizata doar prin impartirea Transilvaniei in cantoane, dupa modelul elvetian, sau dupa modelul belgian, prin acordarea de autonomie teritoriala pe criterii etnice ca in Flandra si Valonia; Transilvania, multinationala si multiculturala, poate fi considerata imaginea extrem orientala a democratiei occidentale; Romania este un stat-paria, fara traditie democratica, de cultura ortodoxa, deci in afara ariei culturale a Europei si care refuza „drepturile umane, individuale si colective ale nationalitatii maghiare”.
Citeste mai mult
Vezi toate articolele
Fii prieten pe Facebook