Revista

Filderman, Memorii si Jurnale (1900-1940)

Lansarea volumului lui Wilhelm Filderman „Memorii si Jurnale (1900-1940)” reprezinta un act deosebit de cultura civica despre care prof.dr. Alexandru Florian, directorul INSHR, spunea : „Aceasta carte este un eveniment cultural de prin rang pentru ca Filderman are marele merit ca, prin memoriile sale, prin paginile de jurnal pe care ni le-a lasat si pe care astazi, Editura Hasefer in parteneriat cu Institutul National pentru Studierea Holocaustului „Elie Wiesel” vi le ofera, reuseste sa redea mentalitatile culturale si politice ale clasei politice din Romania, prejudecatile antisemite de care elita politica din Romania, cu rare exceptii, a fost bantuita in toti acei ani. Din punctul de vedere al mesajului pe care Filderman il transmite astazi societatii romanesti, cei care vor avea interesul sa parcurga paginile acestea, isi vor da seama de faptul ca antisemitismul nu era o exceptie, nu era o stare de spirit marginala ci era un fel de a percepe lumea pentru elita culturala si politica din Romania. Dupa Constitutia din 1923, Filderman a dus nenumarate tratative pentru ca evreii sa devina cetateni ai Romaniei. Desi exista o legislatie in acest sens, ea nu se aplica. Desi existau principii constitutionale, ele nu functionau. Si este, iata, peste decenii, socant sa citesti cum liderii PNL, cei care se considerau promotorii modernizarii Romaniei, se opuneau, prin diferite mijloace, incetatenirii evreilor. Filderman a fost un luptator neobosit pentru drepturile populatiei evreiesti din Romania.”

Prof. dr. Liviu Rotman : „ As dori sa omagiez memoria editorului cartii, mult regretatul Jean Ancel, cel mai bun cercetator al Holocaustului din Romania. Lucrand la primul volum si la al doilea, Jean Ancel se imbolnaveste. A lucrat pana in ultima clipa, stafeta fiind preluata de un alt mare intelectual, Leon Volovici. Filderman incearca sa exploreze cateva planuri : un plan al vietii interne evreiesti, putini stiu ca in perioada interbelica, in ciuda unei situatii foarte grele, a fost in lumea evreiasca o emulatie culturala deosebita : infiintarea, in 1919, a unei universitati populare ai carei cursanti erau evrei si 37% neevrei. As aminti aici de Radulescu-Motru care tine cursuri la universitatea populara. Tot atunci s-a infiintat un Institut de orientare profesionala. Al doilea aspect al istoriei Romaniei este problema antisemitismului in Romania interbelica. Impactul acestui document va fi foarte mare. Consider ca aceasta aparitie este un lucru foarte bun si va da de gandit societatii romanesti.”

Dr.Aurel Vainer, presedintele FCER : „ Dedicat etniei sale si Romaniei, Filderman s-a angajat intr-o batalie extrem de importanta economic la vremea aceea, era dupa anii de criza ’29-’33 lansand ideea ca in Romania e deflatie si, fara a avea o pregatire economica fundamentala ; el sustine teze economice extrem de importante, in dialog cu Vintila Bratianu, promotor al economiei capitaliste romanesti care a ajuns sa sustina, in mare parte, punctele de vedere ale lui Filderman. Filderman spunea mereu „Sunt evreu roman, roman evreu” si „Etnic, stiu ca ma trag din Sinai”. Iata, el afirma clar, ca o premonitie, drepturile evreilor de a se gandi la tara lor sfanta, ancestrala, Israelul de astazi. El o face, dar nu adopta calea sionista. El este cel care promoveaza asimilismul total, sau cum as spune eu, o integrare cat mai completa in ceea ce inseamna drepturile si obligatiile unui cetatean roman. Filderman caracterizeaza amplu societatea politica romaneasca din vremea aceea, o societate cu curente de idei foarte variate si intr-o continua lupta. Atunci apar cuzismul, legionarismul, dar viata politica romaneasca a fost dominata de cele doua mari partide, National Taranesc si National Liberal despre care nu se poate spune ca au fost partide antisemite. Au fost partide care au militat pentru democratia in Romania, ce s-a intamplat pe dedesubt e alta problema.  Filderman revine in Romania pentru a fi alaturi de evreii din tara si traieste toata aventura istorica a Holocaustului. Nu era o populatie evreiasca omogena. Evreii veniti din Transilvania, Bucovina, Dobrogea aveau mentalitati putin diferite. Si cu atat mai mare este meritul lui Filderman ca reuseste sa ii unifice in ceea ce avea sa devina Federatia Comunitatilor Evreiesti din Romania. Este clar ca avem de a face cu un om de exceptie. Cu un om deosebit de talentat, omul societatii, omul cetatii, deosebit de Spune el : „Am promovat Joint-ul in Romania, dar trebuie ca marele ajutor economic din partea Americii trebuie sa fie un ajutor economic de dezvoltare.” Ceea ce putem spune si astazi. El isi asuma acest rol de promovare a intereselor Romaniei pentru atragerea de capital american si se adreseaza cercurilor evreiesti. Este remarcabil rolul lui Filderman in promovarea intereselor economice ale Romaniei. A facut-o ca presedinte al Federatiei si in calitate de cetatean roman. Felicit aceasta colaborare dintre Institutul Wiesel si Hasefer, deoarece fara sprijinul domnului profesor Florian nu am fi putut avea aceasta carte si asteptam cu mare nerabdare volumul urmator.”

Ultimele articole
Centenarul Marii Uniri si rolul minoritatilor nationale la dezvoltarea societatii romanesti
05.11.2018
Asociatia interetnica „ANIMA FORI” organizeaza, in data de 13.11.2018, la ora 13, in sala „N. Balcescu” a Palatului Parlamentului, conferinta „Centenarul Marii Uniri si rolul minoritatilor nationale la dezvoltarea societatii romanesti”. Evenimentul, organizat cu sprijinul Comisiei pentru cultura, arte, mijloace de informare in masa, se bucura de participarea Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor si vizeaza promovarea culturii si valorilor identitare prin care acestea au contribuit la dezvoltarea statului roman modern.
Citeste mai mult
Vezi toate articolele
Fii prieten pe Facebook